Tiež sa pýtate, aký zaujať prístup pri výchove detí, ak chcete objaviť ich potenciál a vytvoriť pre ne správne prostredie? To sa dozviete v rozhovore s Laurou Š. Kiss , ktorá je členkou Mensy Slovensko (má IQ 152) a vie, aké dôležité je poskytovať takýmto deťom správnu podporu, aby sa ich potenciál nevyčerpal. Svoju cestu zasvätila práve hľadaniu správneho prostredia a spôsobu, ako naplno rozvinúť potenciál tých najmenších.
Laura, mohli by ste sa s nami podeliť o vašu osobnú cestu a ako ste sa dostali k tomu, čo dnes robíte? Aké boli vaše začiatky na tejto ceste?
Samozrejme. Vždy som mala túžbu pomáhať druhým, a preto som sa začala venovať doučovaniu matematiky. Táto vášeň sa ešte viac prehĺbila počas gymnázia, kedy som sa okrem doučovania zapojila aj do prác ako lektorka a animátorka v detských táboroch a na rôznych podujatiach. Všetko sa zmenilo, keď sme zistili, že náš prvý syn je nadané dieťa. Tento objav nebol jednoduchý. Rýchlo sme pochopili, že deti s mimoriadnym intelektom majú špecifické potreby, ktoré bežný školský systém nedokáže uspokojiť. Jeho pocit izolácie a frustrácie sa prehlboval, pretože bežné krúžky a aktivity neboli pre neho dostatočne stimulujúce.
Ako ste sa rozhodli riešiť tieto problémy?
Zistili sme, že deti s nadpriemerným intelektom potrebujú aprogramované vzdelávanie (APROGEN). Tento prístup im umožňuje pracovať vlastným tempom, objavovať témy, ktoré ich prirodzene zaujímajú, a vyhnúť sa nude alebo frustrácii. Tieto deti potrebujú prostredie, ktoré reaguje na ich intelektuálne, emocionálne a sociálne potreby.
To je nesmierne zaujímavé. Váš syn bol teda podnetom na to, aby ste začali hľadať alternatívne prístupy?
Áno. V tom období som objavila filozofiu Márie Montessori. Jej prístup ma nadchol, pretože ukazuje, že dieťa je nositeľom múdrosti a stačí mu len vytvoriť správne prostredie na jeho rozvoj. Začala som intenzívne študovať túto metódu a aplikovať ju na výchovu mojich detí.
Tento objav vás nakoniec priviedol k založeniu Montessori centra Laland?
Presne tak. Laland je miestom pre malých géniov, pretože veríme, že každé dieťa je geniálne. Našou víziou je vytvárať prostredie, kde deti môžu slobodne a s rešpektom rozvíjať svoj potenciál. Významný záujem o naše metódy nás motivoval rozšíriť naše aktivity – čoskoro otvoríme franšízovú prevádzku v Trnave a rokujeme o ďalších spoluprácach.
Laland ponúka aj kurzy pre menšie deti, je to tak?
Áno, vytvorila som kurz „Múdre hranie“ pre deti od jedného roka. Kombinuje Montessori pedagogiku, Domanovu metódu, senzomotorické hry a pohybovú integráciu. Počas kurzu sú prítomní aj rodičia, čo im umožňuje sledovať, ako rýchlo sa u ich detí rozvíjajú schopnosti.
Čo všetko zahŕňa vaša práca v Montessori vzdelávaní?
Okrem vedenia centra sa venujem aj školeniu rodičov. Pomáhame im pochopiť potreby detí a komunikovať s nimi. Pôsobím v Montessori škole, kde vediem prvé trojročie a zdieľam s deťmi lásku k matematike cez metódy ako Hejného matematika. Rovnako poskytujem individuálne vzdelávanie deťom z bežných škôl a pomáham im pochopiť náročnejšie témy hravou formou.
Sú vaše osobné skúsenosti dôležitou súčasťou vašej filozofie?
Jednoznačne. Som aj členkou Mensy Slovensko, a teda chápem, aké je dôležité poskytnúť deťom so špeciálnymi potrebami podporu, aby ich potenciál neostal nevyužitý. Každá výzva, ktorú som na tejto ceste zažila, ma naučila, že naša práca má obrovský vplyv na budúcnosť nových generácií.
Aký odkaz by ste chceli odovzdať rodičom?
Dnes som vďačná za všetky skúsenosti a výzvy, ktoré ma priviedli na cestu neustáleho učenia a osobného rastu. Každý krok, ktorý som na tejto ceste urobila, mi pomohol pochopiť, aké dôležité je vytvárať prostredie, v ktorom deti môžu rásť a rozvíjať sa podľa svojho vlastného tempa. V Lalande je naším cieľom umožniť každému dieťaťu naplno využiť jeho potenciál. Verím, že rodičia môžu byť neoddeliteľnou súčasťou tejto cesty, pretože tým najväčším bohatstvom, ktoré máme, sú nové generácie.